1396/01/25         2,609      
تاثیرات آب و هوا بر شکل بینی انسان تاثیرات آب و هوا بر شکل بینی انسان نتایج تحقیقاتی که در سال 2016 انجام شد حاکی از تاثیر مستقیم آب و هوا در شکل بینی انسان است
4 امتیاز از 1 رای
آکادمی علیرضا عبایی
4 امتیاز از 1 رای
     

تاثیرات آب و هوا بر شکل بینی انسان

نتایج تحقیقاتی که در سال 2016 انجام شد حاکی از تاثیر مستقیم آب و هوا در شکل بینی انسان است

تاثیرات آب و هوا بر شکل بینی انسان

تاثیر قرن ها تغییرات آب و هوایی بر شکل بینی انسان ها

شما از شکل بینی خود راضی هستید یا از آن متنفرید. اگر راضی نیستید یک مطالعه جدید نشان داده که میتوانید تقصیر را متوجه وضع آب و هوای محل سکونت اعقاب خود در صده ها و هزاره های قبل بیندازید. محققان دانشگاه پن Penn State University در مطالعه خود ارتباط شکل بینی مردم با میزان دما و رطوبت محل زندگی آنها را مورد بررسی قرار داده اند.

مردم معمولا شکل بینی خود را متاثر از شکل بینی والدین خود میدانند ولی تحقیق جدید نشان میدهد که آب و هوای محل زندگی پدران و مادران قبلی آنها و اینکه آیا در آب و هوای گرم و مرطوب و یا در هوای سرد و خشک زندگی میکرده اند شکل بینی آنها را تعیین میکند.

محققان میگویند بینی در واقع یک سیستم تهویه مطبوع بوده و وظیفه اصلی آن تنظیم دما و رطوبت هوای تنفسی قبل از رسیدن به ریه است. آنها با اسکن سه بعدی بینی تعداد زیادی از افراد در مناطق آب و هوایی متفاوت دریافته اند که بینی های پهن در آب و هوای گرم و مرطوب و بینی های باریک در آب و هوای سرد و خشک عملکرد بهتری دارد و این موجب تطابق شکل بینی افراد با کمک انتخاب طبیعی و در طی چند قرن یا حتی چند هزاره میشود.

این فرضیه البته جدید نیست و در قرن نوزدهم میلادی آناتومیست بریتانیایی بنام آرتور تامسون آن را مطرح کرد. از آن زمان تاکنون افراد بسیاری سعی در بررسی این فرضیه با مطالعه شکل جمجمه انسان ها کرده اند ولی مطالعه اخیر برای اولین بار بررسی خود را بر روی بینی افراد زنده و در قید حیات انجام داده است.

محققان میگونید بینی های باریک تر موجب میشود تا هوای وارد شده به آنها بهتر و بیشتر در مجاورت دیواره های مخاطی بینی قرار گرفته و در نتیجه گرمتر و مرطوب تر شود و این خصیصه برای زندگی در آب و هوای سرد و خشک میتواند بسیار کمک کننده باشد. در این افراد هوای با کیفیت بهتری به ریه میرسد. در طول قرون و هزاره ها زندگی در مناطق سرد و خشک، افرادی که بینی های باریک داشته اند هوای بهتری به ریه های خود رسانده و در نتیجه احتمال عفونت های تنفسی در آنها کمتر بوده است. احتمالا انتخاب طبیعی به تدریج جمعیت افراد با بینی های پهن تر و بزرگتر را به علت عدم تطابق با محیط کاهش داده است.

نتایج این تحقیق در شماره مارس 2017 مجله PLOS Genetics منتشر شده است.


کاربر گرامی، برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری خود شوید
نظری در این مورد ثبت نشده است!